قسمت اول : از آنجا که چاقی همهجا گسترش مییابد، «تجارت لاغری» هم شدیدا رواج پیدا کرده.
در این برنامه «جک پرتی» دربارهی ارتباطهای میان چاقی و کاهش وزن تحقیق میکند و با کسانی دیدار میکند که از میل و علاقهی ما به لاغری و تناسب اندام، برای خود تجارت دست و پا کردهاند.
در اولین قسمت از این مجموعهی سه قسمتی، «جک» به بررسی دلایل علمی میپردازد که برای ما مشخص میکند چرا بسیاری از رژیمهای غذایی در طولانی مدت موفق عمل نمیکنند و چرا با وجود اینکه آنها هیچگاه در درازمدت انتظار ما را برآورده نمیکنند، هر بار باز دوباره به آنها بازمیگردیم.
برای همین به ایالات متحده سفر میکنیم تا به برخی ازافراد پشت پردهی این صنایع سری بزنیم و از اسرار آنها آگاه شویم.
نتایج تحقیقات مربوط به مسالهدار بودن رژیمهای غذایی به سالهای دههی چهل و پنجاه میلادی باز میگردد و حالا در این برنامه «جک» تحقیق میکند که آیا نتایج تحقیقات پیشگفته بر نوع رژیمهای غذایی مدرنتر تاثیری داشته یا خیر.
جاب توجه است که این رژیمها به گونهای هستند که همیشه مشتری پس از مدتی مجبور است دوباره در حالیکه خود را برای اضافه وزناش مقصر میداند نزد آنها بازگردد و این یعنی این رژیمها راه حل طولانیمدت نیستند.
«جک پرتی» با مدیر پیشین شرکت « Weight Watchers » گفتوگو میکند و او اعتراف میکند که مراجعهی دوبارهی مشتری نزد آنها یکی عامل مهم برای سود سرشار این شرکت است.
علاوه بر اینها «جک پرتی» با برخی دیگر از مدیران این صنعت هم دیدار کرده؛ افرادی شامل میلیونرهای شرکت « Slimfast »: «دنی آبراهامز» و «پیر دوکان»، تا از آنها دربارهی رژیم غذایشان و راز پنهان دلیل موفقیتشان بپرسد.
قسمت دوم : در دومین قسمت از این برنامه، «جک پرتی» نگاهی عمیق به موضوع رژیم غذایی میاندازد و به اینکه چهگونه کسانی که میخواستند ما را لاغر کنند، راههای جدیدی برای فروش رویای لاغری به ما پیدا کردهاند.
او داستان صنعت تناسب اندام را برای ما بازگو میکند و این که چگونه دانش نه چندان کامل یک مرد در دههی شصت میلادی به نام Jean Meyer توانست ما را متقاعد کند که ورزش یک راه موثر برای لاغری است.
این موضوع سخت تر از آن است که ما را به باور آن سوق دادهاند. آنها دهههاست که ما را به این سمت هدایت کردهاند تا به باشگاهها برویم و ناامید شویم.
«جک پرتی» با تعدادی از افراد عجیب و غریبی که تناسب اندام را به تجارت تبدیل کردهاند دیدار میکند.
او ستارهی «فیت نس» دههی هفتاد، «ریچارد سیمونز»، را میبیند که اکنون در دههی شصت زندگیاش است و همچنان هرهفته لباس ورزشی چسباناش را می پوشد. «ریچارد سیمونز» میگوید با کمک او تا به حال مردم مجموعا نزدیک شش هزار تن وزنشان را کم کردهاند.
با بررسیهای عمیقتر، «پرتی» برخی از سازمان هایی را کشف میکند که به شدت مردم را برای کاهش وزن به انجام تمرینهای ورزشی سوق میدهند: شرکتهای تولیدکنندهی محصولات غذایی.
او با رییس جهانی پیشین بخش سلامتی شرکت «پپسی کو» مواجه میشود و از او میپرسد که چرا شرکتشان این همه پول برای تبلیغ «فیت نس» و رفتن به باشگاه انجام میدهد.
البته افراد دیگری هم که نمیتوانند منتظر بمانند تا ورزش کردن وزنشان را پایین بیاورد باید دارو مصرف کنند.
با بررسی راه حلهای دارویی برای کاهش وزن، پرده از تاریخی برداشته می شود که نه تنها شکست خورده بلکه آسیبزننده هم بوده.
در دههی نود ثابت شد که برخی از این قرصها اثرات جانبی مرگباری دارند. و سال گذشته مشخص شد شرکت بریتانیایی GlaxoSmithKline بیشتر از سه میلیارد پوند از تجارت غیرقانونی دارو از جمله داروهای لاغری سود کرده.
«پرتی» با یکی از افراد مهم در ارتباط با این رسوایی دیدار میکند در حالی که او داستانی را تعریف میکند که چهگونه برای یافتن قرصی سالم و موثر که ما را لاغر کند رقابت سختی وجود داشته. رقابت بر سر پاداشی که توسط پروفسور «بلوم» در «ایمپریال کالج» میلیاردها میلیارد تخمین زده شده.
قسمت سوم : در آخرین قسمت از این مجموعهی سه قسمتی، «جک پرتی» به دنبال پاسخ این پرسش است که چرا با وجود میلیاردها دلاری که هرسال مردم جهان صرف لاغر شدن میکنند اما جمعیت افراد چاق در جهان همچنان در حال افزایش است.
برای بسیاری از ما پیدا کردن راه حلی برای این مساله بیش از پیش ضروری شده و تعداد افرادی که به دنبال راهحلهای عجیب و غریب و افراطی برای کاهش وزن هستند نیز هر روز بیشتر میشود.
در این برنامه «جک پرتی» به برزیل سفر میکند؛ جایی که چاقی در حال حاضر یک مشکل جدی است. او در این سفر متوجه میشود که نتیجهی این موضوع آن است که جراحی چاقی به عنوان راه حل مطلوب برای مشکل چاقی به سرعت در حال فراگیر شدن است.
او با گروهی از افرادی دیدار میکند که تصمیم دارند وزنشان را کاهش دهند. تعداد زیادی از افراد گروه به او میگویند از افزایش مصرف سرانهی غذای غربی در کشورشان راضی نیستند و بر این باورند که این موضوع باعث افزایش مشکل اضافه وزن بین مردم شده.
«جک پرتی» همچنین به بررسی این موضوع میپردازد که برای حل مسالهی اضافه وزن چرا بهجای آنکه روی مسالهی کاهش وزن تمرکز کنیم، شیوههای عرضهی مواد غذایی را تغییر ندهیم.
او با برخی از افرادی دیدار میکند که باور دارند شرکتهای صنایع غذایی با همهی توان در تلاشاند تا کوششها برای اصلاح غذای مصرفی مردم عقیم بماند.
در ادامهی برنامه «جک» به آمریکا مسافرت میکند تا وجه تشابه شرکتهای صنایع غذایی و شرکتهای تولید سیگار و توتون را با هم بررسی کند.
او در آنجا با گروهی از فعالان دیدار میکند؛ فعالان به دنبال این هستند که برای مواد غذایی با قند و چربی زیاد، قوانین مالیاتی سنگینتری وضع شود و البته در این راه با مقاومت و سرسختی شرکتهای تولید مواد غذایی روبرو هستند