ماشینهای پر زرق و برق : این هفته برای خرید ماشینی پرزرق و برق و بینظیر به سراغ یک بازار خیلی خاص میرویم. اما تعریف یک ماشین پرزرق و برق خاص، پیچیده و سخت است. ماشین باید به قدر کافی زیبا باشد تا مردم را وادار به توقف در برابرش و خیره شدن به آن کند. البته اینگونه ماشینها معمولا لوکس و گرانقیمت هم هستند. اما ماشین نمایشی پر زرق و برق ممکن است برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. بنابراین میخواهیم نگاهی بیندازیم به انواع مختلف این ماشینها برای سلیقههای گوناگون. ابتدا با «آستین هیلی ۳۰۰۰» آغاز میکنیم. در این برنامه همراه با «ویکی باتلر-هندرسون» به سراغ یک ماشین
«آستین هیلی ۳۰۰۰» زیبا میرویم. «ویکی» سفری میکند به گذشتهی این ماشین، و به دورانی که در کارخانههای ماشینسازی هنوز هم از دست استفاده میشده. همراه با یک رانندهی مسابقات اتوموبیلرانی، «امجیبی» را با سرعتش در مسابقه «Snetterton Circuit» بررسی میکنیم تا ببینیم این ماشین چطور ساخته شده. همراه با فیزیکدانی به نام «کریس پولارد»، ماشین پر سر و صدای «امجیبی» را بررسی میکنیم و خواهیم دید که چرا رانندگان زیادی شیفتهی آن بودهاند. همچنین نگاهی میاندازیم به ماشین افسانهای «استون مارتین دیبی۵» و همینطور «لوتوس اسپریت».
البته وقتی صحبت از ماشین پرزرق و برق میشود نامهایی مانند «Reliant Kitten»، «Corbin Sparrow» و یا
«Triumph Stag» نباید فراموش شود. و سرانجام در این برنامه به سراغ ماشین خوش استایل و راحت «رولز رویز» خواهیم رفت.
اولین ماشینها : در این برنامه همراه با چند چهرهی معروف سفری میکنیم به خاطرات گذشته و سری میزنیم به ماشینهای مشهوری که اولین ماشین خیلی از جوانان آن دوران بود. ما در جستوجوی این هستیم که ببینیم چه چیزی این ماشینها را به اولین ماشینهای کامل و مورد علاقهی مردم تبدیل میکرده و در طول این راه داستانهایی خواهیم شنید از آزادی، عشق، نفرت، شیطنتهای دوران نوجوانی و امتحانهای رانندگی.
همهی ما اولین ماشینمان را به یاد داریم. اما کدامیک از ویژگیهای اولین ماشینمان برای ما جذاب بوده؟ نگاهی میاندازیم به ماشینی که اولین ماشین خیلیها بوده: ماشین «مینی» که در سال ۱۹۵۹ وارد بازار شد و به سرعت به نماد دههی شصت میلادی تبدیل شد و رانندگان تازهکار و بسیاری از مردم را جذب خود کرد. اما این «Rootes Motor group» بود که یک ماشین جایگزین با قیمت مناسب به دنیا معرفی کرد: ماشین «هیلمن ایمپ».
همراه با «سلبریتی»های این قسمت خاطرات ماشین «هیلمن» را مرور میکنیم که برخلاف «مینی» در ابتدا اعتماد چندانی به آن وجود نداشت. از طراحی ضعیف گرفته تا مشکلات دیگر که سرانجام باعث شد تولید این ماشین در سال ۱۹۸۱ متوقف شود. اما به هر حال بیش از نیم میلیون دستگاه از این ماشینها فروخته شده بود که عمدهی خریداران آن دختران و پسران جوان بودند و همچنان از آن استفاده میکردند. در ادامه دوباره توجهمان را روی سال ۱۹۶۲ متمرکز میکنیم. جایی که «آستین» تلاش کرد با دزدیدن برخی از ایدههای طراحی «مینی» و استفاده از تکنولوژیهای خاص، قلب و ذهن مردم بریتانیا را تسخیر کند و به موفقیت بزرگی هم دست پیدا کرد. و سرانجام با دروازهبان سابق تیم ملی انگلستان، «دیوید جیمز» همراه میشویم تا از رویایش دربارهی ماشین «فورد اسکورت ایکس آر ۳ آی» بگوید.
ماشین های آینده : در این قسمت به سراغ ایدهآلترین ماشینهای آینده خواهیم رفت. تا بهحال بسیاری تلاش کردهاند آینده را پیشبینی کنند اما ماشین آینده چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ «جنسن اینترسپتور»، ماشین پرزرق و برقی بود که در سال ۱۹۶۶ تولید شد. آنطور که «مارتین کمپ» می گوید، «اگر شما یک بچه مدرسهای بودید و میخواستید یک ماشین پرنده نقاشی کنید، حتما چیزی که میکشیدید شبیه جنسن اینترسپتور بود». ماشین «جنسن اف اف» هم به نوعی ماشین مدرن آینده به شمار میرفت.
از طرف دیگر ماشین «روور پی ۶» در حالی که در ظاهر به نظر نمیرسید اما ماشینی بود که به شکلی نوآورانه در سال ۱۹۶۳ ساخته شد و میتوان به درستی آن را یکی از ماشینهای پیشرو دانست. «جانی اسمیت» دربارهی این ماشین می گوید: این ماشین نقطهی اوج صنعت و تکنولوژی بود و ایده و کیفیت آن در اوج قرار داشت.
کمپانی «روور» میلیونها پوند سرمایهگذاری کرد تا ایمنترین ماشین جهان را بسازد. هدف آنها این بود تا از حوادث تصادفات پیشگیری کنند یا حداقل باعث شوند میزان مرگ و میر در نتیجهی تصادف با ماشین آنها به کمترین میزان کاهش پیدا کند. در این برنامه همچنین به سراغ ماشین الکتریکی «انفیلد ۸۰۰۰» در سال ۱۹۷۶ خواهیم رفت. یک ماشین بامزهی کوچک که در نتیجهی یک مسابقه در بریتانیا ساخته شده بود. البته این ماشین الکتریکی در آن زمان بر عکس ماشینهای مشابه امروز چندان موفق نبود. مشکل اصلی سرعت بسیار کم این ماشین بود. در ادامهی برنامه با ماشینهای پیشروی دیگری مانند «استون مارتین لاگوندا»، ساخت سال ۱۹۷۶، «Sinclair C5»، ساخت دهه ۸۰ و همچنین تولیدات کمپانی «The DeLorean» آشنا خواهیم شد.
دوست داشتنیترین ماشین : این هفته در جستوجوی «سکسی»ترین، جذابترین و دوستداشتنیترین ماشین هستیم. در این جستوجو نگاهی هم میاندازیم به داستانهای پشت پردهی این ماشینها. به سال ۱۹۶۱ بازمیگردیم. یعنی زمانی که یک کارخانهی ماشینسازی تصمیم داشت مدل جدیدی را به بازار عرضه کند. ماشین «جاگوار» (E-Type) مدلی بسیار سکسی و زیبا و منحصربهفرد بود و تا پیش از آن هرگز منحنیهایی که در بدنهی آن وجود داشت در ماشین دیگری به کار نرفته بود، طوری که «جودی کید» اعتقاد دارد این ماشین باعث افتخار بریتانیاییها شد. در این برنامه خواهیم دید که چگونه «جاگوار» (E-Type) به مدت ۵ سال بیرقیب باقی ماند تا هنگامی که یک کارخانهی ماشین اسپرت در «نورفک»، «لوتوس اروپا» را به بازار عرضه کرد. ماشینی که در حقیقت از پلاستیک ساخته شده بود و البته از هر زوایهای هم زیبا نبود. خواهیم دید که موفقیت این ماشین مدیون یک ابرستارهی فوتبال به نام «جرج بست» بود که خودش یک مدل زرد رنگ این ماشین را داشت. بله «لوتوس اروپا» موفقیتش را مدیون این ستارهی فوتبال بود. البته جستوجوی ما برای پیدا کردن ماشینهای جذاب و سکسی بدون صحبت از «جیمز باند» و اولین ماشین او کامل نخواهد شد: «سان بین آلپاین»… و سرانجام در پایان این برنامه به سراغ «فورد کاپری» خواهیم رفت.
پرفروش ترین ماشین : این هفته در جستوجوی بهترین و جذابترین ماشینها مروری خواهیم داشت به خاطرات گذشته و با برخی از ماشینهای مشهور و طرفداران مشهور آنها آشنا میشویم. در دهه هفتاد، «فورد کورتینا» ماشین محبوب و رایجی در جادهها بود. «جان کولشو» کمدین، به حدی عاشق فورد «کورتینا» است که ۴ تا از آنها دارد و ما در این برنامه با یکی از ماشینهای او سواری خواهیم کرد. به دهه هشتاد سفر میکنیم تا با ماشین «واکسال کاوالیر» سواری کنیم همراه با یکی از طرفداران این ماشین: «کاترین هارپر» و شوهرش که البته علاقهای به این ماشین ندارد و «چروکی جیپ» را ترجیح میدهد. ون «فورد ترانسیت» هم یکی از خودروهای محبوب بود چون در حقیقت کامیونت یا «ون»ی است که مانند یک ماشین معمولی میتوان از آن استفاده کرد. با این «ون»، هم آجر و مصالح ساختمانی حمل و نقل میشد و هم اولین انتخاب گروهی از موزیسینها بود. «جولز هلند» خاطراتی از اولین سفرش در یک تور کنسرت همراه «اسکوییز» با این ماشین دارد…
«فورد آنگلیا 105E» هم طرفداران خاصی دارد از جمله: «جیمز» و «الیور فلپس» از فیلم «هری پاتر». «نیک بیکر». در ادامه برنامه خواهیم دید که مجری برنامههای طبیعت و حیات وحش هم عاشق «واکسال شویت» بود.
بیارزشترین ماشینها : بدترین و بیارزشترین ماشینهای تاریخ کدامند؟
در میان ماشینهای تولید شده تا به حال، ماشینهای بیارزشی هم تا به حال تولید شده است. از ماشینهای بد دههی هفتاد گرفته تا مشابههای امروزیشان. در این قسمت به سراغ بیارزش ترین ماشینهای تاریخ خواهیم رفت تا از بین آنها بدترینشان را پیدا کنیم.
در ابتدا به سراغ ماشین سه چرخ «Reliant Robin» خواهیم رفت. ماشینی شبیه سه چرخه! البته برای کسانی که عدد سه را عدد جادویی میدانند ممکن است این ماشین جذابیتهایی هم داشته باشد، مانند «ملوین» و «آدام»، که در این برنامه با آنها دیدار خواهیم کرد. آنها نه یک، بلکه پنج دستگاه از این ماشینها دارند! اما آیا این ماشین سه چرخ، بدترین و بیارزشترین ماشین تاریخ است؟
در ادامه با کارخانهی «British Leyland» آشنا خواهیم شد که در دههی هفتاد، ماشینهایی مانند «هیلمن»،
«واکسال ویوا»، «روور» و …را تولید کرد. اما ما میخواهیم ماشین «آستیم آلگرو» را در این برنامه بررسی کنیم. آیا واقعا این ماشین از بدترین ماشینهای تاریخ است؟ شما فکر میکنید بدترین ماشینهای تاریخ کدامند؟
ماشین های بومی : این هفته به سراغ ماشینهایی خواهیم رفت که برای مسافرت به خارج از شهر و زندگی در آن مناطق بسیار مناسب هستند. در این برنامه نگاهی خواهیم داشت به ماشینهای مناسب برای مزرعهها، ماشینهای مناسب «آف رود»، ماشینهای مناسب برای سفر و پیکنیک و بالاخره ماشینهای لوکس که در فرصتها و مواقع مناسب میتوان از آنها استفاده کرد. اولین ماشینی که این هفته به سراغ آن خواهیم رفت «لنر روور دیفندر» است. خواهیم دید که چطور این ماشین با اینکه ریشهی آمریکایی دارد اما به یک ماشین محبوب مردم در انگلستان تبدیل شد. ماشینی که اولین سفرش را از لندن به سنگاپور انجام داد و توانست از یک سد بتنی ۷۲ متری پایین برود… این ماشین برای رفتن به سفر و پیک نیک در طبیعت و مناطق خارج از شهر و جادههای ناهموار بسیار مناسب است. اما آیا برای این کار بهترین هم هست؟ برای اینکه درک بهتری از موقعیت استثنایی این ماشین داشته باشیم، با یکی از کارشناسان طبیعی، اولین «لند روور» ساخته شده را بررسی خواهیم کرد.
«لند روور» برای هر شرایط و هر محیطی مناسب نیست و برای همین در ادامهی برنامه به سراغ «تریومف اسپایت فایر» خواهیم رفت. البته در بریتانیا ممکن است این ماشین را بتوان در سال تنها چند بار، آن هم وقتی که هوا خوب است، استفاده کرد اما وقتی سوار آن میشوید شما را به حال و هوای دههی شصت میلادی میبرد.
نظرتان درباره ی «جگوار مارک ۲» چیست؟ یک ماشین کلاسیک جادار که میتوان چوبهای گلف را در آن گذاشت و به بازی رفت! در این برنامه با کسی آشنا میشویم که علاقهی زیادی به «جگوار مارک ۲» دارد و در حال حاضر صاحب ۱۸ دستگاه از این نوع ماشین است. در ادامه به کسانی که این ماشین هم مناسبشان نیست، ماشین دیگری معرفی میکنیم: «فورد گرانادا»: ماشینی بزرگ و جادار با طرح دههی هفتاد میلادی و مناسب برای مسافرت.
در پایان این برنامه نگاهی میاندازیم به «رنج روور». این ماشین در دههی هفتاد میلادی وارد بازار شد و به سرعت محبوب شد… اما فکر میکنید کدامیک از ماشینهایی که در این قسمت با آنها آشنا شدیم، برای شما مناسب است؟
سریعترین ماشینهای جهان : این هفته به سراغ سریعترین ماشینهای جهان خواهیم رفت. در طول سالیان کارخانههای مختلف، ماشینهای سریع و پیشرفتهای تولید کردهاند که در این برنامه همراه با برخی چهرههای مشهور و سلبریتیها با برخی از این ماشینها و مهندسی شگفتانگیزی که در آنها به کار رفته، آشنا میشویم. برخی از این ماشینها از بقیه بهتر و موفقتر بودهاند اما همهی آنها با یک هدف ساخته شدهاند: دستیابی به حداکثر سرعت.
در ابتدا با «لوتوس هفت» آشنا خواهیم شد. اگر سوار این ماشین شوید، احساس میکنید رانندهی ماشین مسابقه هستید و میتوانید از رانندگی لذت ببرید. احتمالا این یکی از ارزانترین، سریعترین و هیجانانگیزترین ماشینهایی است که تا به حال دیده شده…
در این برنامه با «گای ماندی» همراه میشویم که عاشق «لوتوس هفت» است و خودش هم یک دستگاه از این ماشین دارد.
ماشین دیگری که با آن آشنا خواهیم شد «ای سی کبرا» است که به شکلی باورنکردنی سریع است و اگر با احتیاط با آن رانندگی نکنید، ممکن است باعث بروز فاجعه شود.
در سال ۱۹۶۴ بزرگراه «ام یک» بدون محدودیت سرعت در انگلستان افتتاح شد. چند ماه بعد از آن «کبرا کوپه جی تی»
با سرعت نزدیک ۳۰۰ کیلومتر پیش از مسابقه اتوموبیلرانی «Le Mans» آزمایش شد. این موضوع باعث خشم سیاستمداران شد و پس از آن محدودیت سرعت ۱۱۲ کیلومتر در آن اعمال شد. ماشین دیگری که با آن آشنا خواهیم شد «مایسترو توربو»، ساخت آلمان است که شتابی بیشتر از «فراری موندیال» دارد. و بالاخره در ادامهی این برنامه با «تریومف دلومایت»،
«فورد سیرا» و «مک لارن هوندا» آشنا خواهیم شد.