قسمت 1 : در این قسمت از برنامهی پیام اضطراری، سانحهی سقوط هواپیمای مسافربری متعلق به «بریتیش میدلند» را بررسی خواهیم کرد.
ماجرا از این قرار بود که پس از ارتعاشی مهیب و انتشار بوی دود، خلبانهای پرواز شمارهی ۹۲ متوجه شدند که یکی از موتورهای هواپیما آتش گرفته.
خدمهی هواپیما توانستند موتور را خاموش کنند و آنها حالا این امکان را داشتند تا در نزدیکترین فرودگاه، فرود بیایند. اما پیش از آنکه سالم به زمین بنشینند، موتور دیگر هواپیما هم از کار افتاد.
تنها چند متر مانده به باند فرودگاه، هواپیمای بویینگ ۷۳۷ با شدت در «ام. یک»، شلوغ ترین اتوبان بریتانیا، سقوط کرد.
در ابتدا به نظر میرسید این سانحه در اثر نقص فنی در هر دو موتور بوده اما با انجام تحقیقات بیشتر، خیلی زود مشخص شد که احتمالا یک سوءتفاهم وحشتناک عامل اصلی این سانحه بوده.
قسمت 2 : در این قسمت از برنامهی «پیام اضطراری»، ماجرای سانحهی سقوط پرواز شماره 004 خطوط هوایی «Lauda Air» را بررسی خواهیم کرد.
صاحب این شرکت به نام «نیکی لادا» که رانندهی فرمول یک هم بود، برای کمک به کشف علت این سانحه شخصا در جریان تحقیقات به کارآگاهان و تیم تفحص پیوست.
پرواز شماره 004 از وین به مقصد بانکوک، در میانهی راه سقوط کرد و نتیجهی تحقیقات بر روی این سانحه از یک ایراد حیرتانگیز در طراحی هواپیماهای مسافربری در سراسر جهان پرده برداشت.
قسمت 3 : در این قسمت از برنامهی «پیام اضطراری» کارشناسان میخواهند راز گیج کننده و پیچیدهی پرواز شمارهی ۲۵۴ «وریگ» را که در یک جنگل دور سقوط کرد کشف کنند.
در جریان بررسی علل سقوط مرموز این هواپیما، در ابتدا کارآگاهان گمان میکردند که سیستم ناوبری هواپیما دچار نقص فنی شده. اما آنان به زودی کشف کردند که ممکن است سقوط این هواپیما نتیجهی یک اشتباه بهتآور بوده باشد.
قسمت 4 : در ششم ژوئن سال ۱۹۹۲ میلادی، پرواز شماره ۲۰۱ خطوط هوایی، بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی «کوپا»، برای یک پرواز یک ساعته پاناما را به مقصد «کالی، کلمبیا» ترک میکند. با پدیدار شدن نشانههای یک توفان گرمسیری در افق، خلبانهای هواپیما برای جلوگیری از وقوع سانحه، مسیر پروازشان را اصلاح میکنند. پس از گذشت دوازده دقیقه در آسمان، هواپیما به ارتفاع هفت هزار و ششصد متری میرسد. اما دقایقی بعد، هواپیما بالای یکی از دورافتادهترین جنگلهای زمین، از صفحه رادار محو میشود.
قسمت 5 : در تاریخ بیست و نهم مارس سال 2009 میلادی هواپیمای مک دانل داگلاس پرواز شمارهی 80 خطوط هوایی «فدکس» هنگام نشستن بر روی زمین دچار سانحه شد و سقوط کرد.
این سانحه که در فرودگاه ناریتا در توکیو پیش آمد، بسیار مشابه سانحهای بود که بیش از یک دهه پیش از آن در فرودگاه نیوآرک برای یک هواپیمای دیگر از همین نوع اتفاق افتاده بود.
در اولین سانحه خلبان هواپیما مقصر شناخته شده بود اما اینبار بازرسان ژاپنی باید تعیین میکردند که آیا در طراحی و ساخت هواپیمای «مکدانل داگلاس امدی-۱۱» یک مشکل و عیب فنی مخفی وجود دارد که ممکن است جان مسافران بیشتری را در سراسر جهان تهدید کند یا اینکه دلیل این سانحه نیز اشتباه خلبان بوده.
قسمت 6 : در شانزدهم جولای سال ۱۹۹۹ میلادی، پسر مشهور جان.اف.کندی رییس جمهوری ایالات متحده، خلبانی و هدایت هواپیمای جدید «Piper Saratoga» خودش را از نیوجرسی به «مارتازوینیارد» به عهده دارد که هواپیما در میان راه ناپدید میشود.
در پی این موضوع جستوجویی عظیم برای یافتن او آغاز میشود که تاییدکنندهی خبرهای بدی است. بازرسان و کارآگاهان برای یافتن هرچه سریعتر علت سقوط هواپیمای او به شکل بیسابقه ای زیر فشار شدید هستند.
علت سقوط هواپیمای پسر جان.اف.کندی و مرگ او چه بوده؟
قسمت 7 : در تاریخ بیستوپنجم جولای سال ۲۰۰۰ میلادی، در فرودگاه شارل دوگل، پرواز شماره ۴۵۹۰ خطوط هوایی ایرفرانس از پاریس به مقصد نیویورک، آمادهی برخاستن از زمین است.
این هواپیما تنها دقایقی پس از برخاستن از زمین سقوط میکند وآتش میگیرد. در این سانحه همهی ۱۰۹ سرنشین هواپیما و هم چنین ۴ نفر دیگر روی زمین کشته میشوند.
بیشتر سرنخهایی که ممکن بود در پیداکردن علت سقوط هواپیما موثر باشند در آتش میسورند اما سه سرنخ مهم در باند پرواز پیدا میشود: یک مخزن سوخت سوراخ شده، نوارهای لاستیک پاره شده و نوار فلزی بسیار مرموز.
از حالا به بعد بازرسان فرانسوی هستند که باید کشف کنند این سرنخها چه ارتباطی با همدیگر دارند و چگونه منجر به سقوط هواپیما شدهاند.
قسمت 8 : در تاریخ چهارم نوامبر سال 2008 میلادی، هواپیمای «لیرجت» حامل وزیر کشور مکزیک و از رهبران مصمم مبارزه با باندهای قاچاق مواد مخدر، و همچنین چند تن از مقامات عالی رتبهی دیگر این کشور است.
این هواپیما در مسیر خود در نزدیکی فرودگاه و بر فراز شهر مکزیکوسیتی ناگهان تغییر جهت میدهد و در وضعیت سقوط به سمت زمین قرار میگیرد.
خلبانها تلاش میکنند که با بازگرداندن دماغهی هواپیما به سمت بالا، از برخورد با زمین جلوگیری کنند اما برای این کار فرصت کافی وجود ندارد و هواپیما در قلب شهر مکزیکوسیتی به زمین سقوط میکند.
در اثر این سانحه هر ۹ نفر سرنشین هواپیما به همراه هفت نفر دیگر در روی زمین کشته میشوند.
در جریان تحقیقات برای کشف علت این سقوط، در ابتدا گمان میرفت که باندهای پرقدرت قاچاق مواد مخدر هواپیما را سرنگون کردهاند. اما با ادامه تحقیقات و با گوش دادن به صداهای ضبط شده در کابین خلبان، دلیل شگفتآور این سقوط کشف شد.
قسمت 9 : در تاریخ یازدهم فوریه سال ۲۰۱۱، در یک روز مه آلود، در فرودگاه «کراک» ایرلند، خلبانان پرواز شمارهی ۷۱۰۰ شرکت «Manx2» در انتظار صاف شدن هوا برای فرود هستند.
پس از مدتی کارشناسان برج مراقبت به آنها میگویند، مه به آرامی در حال برطرف شدن و حرکت به سمت بالا است و آنها میتوانند برای فرود آماده شوند.
هواپیما با کاهش سرعت و ارتفاع در حال فرود آمدن است که ناگهان وارد یک جریان شدید هوایی میشود و در باند فرودگاه سقوط میکند.
این فاجعه، بدترین سانحهی سقوط هواپیما در ۴۵ سال گذشته در ایرلند بوده و حالا کارشناسان ایرلندی باید علت این سانحه را کشف کنند.
آنها به زودی کشف میکنند که وجود مه، تنها بخشی از دلیل سقوط این هواپیما بوده. در ادامه کارشناسان به یک نقص حیرتآور در ایمنی هواپیما پی میبرند.
قسمت 10 : در این قسمت از برنامهی «پیام اضطراری»، با یک پروندهی بسیار سخت و چالشبرانگیز سقوط هواپیما روبرو هستیم. یک تمرین نظامی عظیم هوایی در کانادا با یک فاجعه واقعی و مرگبار مواجه میشود.
در جریان این تمرین، اولین پرواز، به شمارهی ۶۵۶۰، به تپهای در نزدیکی «Resolute Bay»، یکی از دورافتادهترین فرودگاههای جهان برخورد میکند. در این برنامه خواهیم دید که چگونه کارشناسان کانادایی علت این سانحه را کشف میکنند.
قسمت 11 : در این قسمت ویژه از برنامهی «پیام اضطراری» به بررسی یکی از بزرگترین رازهای حملونقل هوایی جهان یعنی ناپدید شدن هواپیمای بویینگ ۷۷۷-۲۰۰ پرواز ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی میپردازیم؛ هواپیمایی که در تاریخ هشتم مارس ۲۰۱۴ میلادی از صفحه رادار محو و ناپدید شد.
در این برنامه خواهیم دید که چرا کارشناسان در جریان تحقیقات خود به یک نظریهی حیرتانگیز دربارهی سرنوشت این هواپیما دست پیدا کردهاند.