فاجعه در ایلینوی : این هفته در «پیام اضطراری»: در پی برخورد مرگبار بین یک هواپیمای کوچک خصوصی و پرواز شماره ۵۹۲۵ شرکت هوایی «یونایتد اکسپرس» کارشناسان متوجه میشوند که پیام رادیویی یک هواپیمای سوم ممکن است به شکل غیرعمدی باعث اشتباه خلبان هواپیمای کوچک خصوصی و این برخورد شده باشد…
در این برنامه خواهیم دید که چرا کارشناسان در جریان تحقیقات خود به یک نظریهی حیرتانگیز دربارهی سرنوشت این هواپیما دست پیدا کردهاند.
وحشت در سانفرانسیسکو : ششم جولای سال ۲۰۱۳، هواپیمای بویینگ ۷۷۷ پرواز شمارهی ۲۱۴ «آسیانا ایرلانز» در فرودگاه سانفرانسیسکو به دیوار دریایی برخورد میکند. در ابتدای تحقیقات برای کشف علت این سانحه، کارشناسان گمان میکنند اشتباهی حیرتآور ممکن است منجر به این برخورد شده باشد اما با تحقیقات بیشتر با مشکلی مواجه میشوند که ممکن است جان مسافران را در سراسر جهان تهدید کند…
محموله مرگبار : سوم سپتامبر سال ۲۰۱۰، خلبانهای هواپیمای باربری بویینگ ۷۴۷ لحظاتی پس از برخاستن از زمین متوجه هشدار آتش سوزی در بخش بار میشوند.
آنها به امید خاموش کردن آتش مکانیسم اتوماتیک خاموش کردن آتش را فعال میکنند اما با گسترش آتش آنها چارهای ندارند جز اینکه هر چه سریعتر روی زمین فرود بیایند.
در راه بازگشت به فرودگاه، دود کابین خلبان را فرا میگیرد و خلبانها نمیتوانند جایی را ببینند.
در ادامه پس از آنکه سیستم اکسیژن کاپیتان هواپیما دچار مشکل میشود، کمک خلبان در هدایت هواپیما تنها میماند.
در شرایطی که کنترلکنندههای هواپیما دیده نمیشوند، کمک خلبان تلاش می کند تا هواپیما را فرود بیاورد اما با وجود مشکل برقراری ارتباط، شانس کمی وجود دارد…
مرگ دبیر کل : سپتامبر سال ۱۹۶۱، هواپیمای حامل دبیر کل وقت سازمان ملل سقوط کرد و حالا پس از بیش از پنجاه سال از گذشت این موضوع و با انجام تحقیقات، واقعیتهای تازهای دربارهی دلیل این سقوط بحثبرانگیز آشکار شده است……
در مرز فاجعه : در تاریخ دهم اکتبر سال ۲۰۰۶، پرواز شمارهی ۷۰ «آتلانتیک ایرویز»، قرار است تعدادی از کارکنان یک شرکت نفتی را به محل کارشان برساند. هنگام توقف در جزیرهی نروژی کوچکی به نام «Stord»، هواپیما در باند پرواز دچار مشکل میشود و آتش میگیرد. شانزده نفر مسافر هواپیما تلاش میکنند جان خود را نجات دهند که در این میان چهار نفر کشته میشوند. آیا وجود یک مادهی مشکوک روی باند فرودگاه منجر به آتش گرفتن این هواپیما شده است؟…
تاخیر مرگبار : بیستم آگوست سال ۲۰۰۸، پرواز شماره ۵۰۲۲ شرکت هوایی «اسپن ایر» چند لحظه پس از برخاستن از فرودگاه بینالمللی مادرید، به سمت راست منحرف میشود و پس از برخورد شدید با یک نهر، آتش میگیرد. در این فاجعه ۱۵۴ نفر کشته میشوند. آیا تعمیر هواپیما در آخرین لحظه، علت این سقوط بوده؟…
تمرکز مرگبار : هفتم مارس سال ۲۰۰۷، بویینگ ۷۳۷ شرکت هوایی «گارودا» پس از یک پرواز کوتاه از پایتخت اندونزی، در «یوگیاکارنتا» با شدت به زمین مینشیند و هنگام به زمین نشستن از باند فرودگاه منحرف میشود. از ۱۳۳ نفر مسافر آن، ۲۱ نفر کشته میشوند. کارشناسان زیر فشار هستند تا هرچه زودتر دلیل این سانحه را پیدا کنند. پس از تحقیقات زیاد، کارشناسان متوجه یک اشکال مهم در سیستمهای مربوط به فرود این هواپیما میشوند…
سقوط در جورجیا : پنجم آوریل سال ۱۹۹۱، هواپیمای امبرائر ئیامبی ۱۲۰ برازیلیا، پرواز شماره ۲۳۱۱ شرکت هوایی «Atlantic Southeast Airlines». پس از فاجعهی سقوط این هواپیما که منجر به کشته شدن یک فضانورد ناسا، یک سناتور و ۲۱ نفر دیگر شد کارشناسان به سرعت به نظریهای یافتند که دلیل این سقوط را توضیح میداد اما کارخانهی سازنده آن را غیر ممکن میدانست. سرانجام یک پرواز آزمایشی خطرناک تنها راه پیبردن به دلیل سقوط هواپیماست…
فاجعه در سائو پائولو : سی و یکم اکتبر سال ۱۹۹۶، هواپیمای فوکر ۱۰۰ پرواز شمارهی ۴۰۲ شرکت هوایی «تام ایرلانز»:
چند ثانیه پس از برخاستن از فرودگاه «سن پائولو» برزیل، هواپیما با مجتمع مسکونی که در همسایگی فرودگاه است برخورد می کند و همهی ۹۵ سرنشین آن و همچنین سه نفر در روی زمین کشته میشوند. کارشناسان برزیلی با کمک کارشناسان آمریکایی، مجموعه عواملی را کشف میکنند که به شکل زنجیرهای منجر به نوعی نقص فنیِ به ظاهر غیرممکن در هواپیما شده بود…
فاجعه در آپارتمان مسکونی : سی و یکم اکتبر سال ۱۹۹۶، هواپیمای فوکر ۱۰۰ پرواز شمارهی ۴۰۲ شرکت هوایی «تام ایرلانز»:
چند ثانیه پس از برخاستن از فرودگاه «سن پائولو» برزیل، هواپیما با مجتمع مسکونی که در همسایگی فرودگاه است برخورد می کند و همهی ۹۵ سرنشین آن و همچنین سه نفر در روی زمین کشته میشوند. کارشناسان برزیلی با کمک کارشناسان آمریکایی، مجموعه عواملی را کشف میکنند که به شکل زنجیرهای منجر به نوعی نقص فنیِ به ظاهر غیرممکن در هواپیما شده بود…