سیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی، تصور ما از ذهن و عملکرد آن را تغییر داد. این مستند به روش های مختلفی می پردازد که دولت ها و شرکت ها از نظریه های فروید استفاده کرده اند. فروید و برادرزاده او، ادوارد برنایس، که برای اولین بار از تکنیک های روان شناختی در روابط عمومی استفاده می کردند، در بخش اول مورد بحث قرار می گیرد. دخترش آنا فروید، پیشگام روانشناسی کودک، در قسمت دوم ذکر شده است. ویلهلم رایش، مخالف نظریه های فروید، در بخش سوم بحث شده است.در کنار این خطوط، قرن خود را سوالات عمیق تر در مورد ریشه ها و روش های مصرف گرایی و کالاهای تجاری و پیامدهای آنها می پرسد. همچنین به شیوه ای مدرن که مردم خود را می بینند، نگرش به مد و سطحی بودن سوالاتی را مطرح می کند.دنیای تجاری و سیاسی از تکنیک های روانشناسی برای خواندن، ایجاد و تحقق آرزوهای مردم استفاده می کنند و محصولات و سخنرانی های خود را به عنوان مشتریان و رای دهندگان خشنود می کنند. کورتیس نگرانی ها و منشاء این رویکرد نسبتا جدید را برای جذب مردم سوق می دهد.برای بسیاری در سیاست و کسب و کار، پیروزی خود، بیان نهایی دموکراسی است، که در آن قدرت در نهایت به مردم منتقل شده است. مطمئنا مردم ممکن است احساس کنند مسئول هستند، اما آیا واقعا؟ قرن خود را داستان داستان نامفهوم و گاهی بحث برانگیز رشد جامعه جامع مصرف کننده را بیان می کند. چطور شد که همه چیز مصرف شد، چه کسی و چه کسی آن را درک کرد؟….
قرن نفس (انگلیسی:The century of the self) نام یک فیلم مستند به طول چهار ساعت میباشد که توسط آدام کورتیس تهیه شده است.”این برنامه نشان میدهد که چگونه افرادی که در قدرت هستند، به کمک نظریات فروید، به کنترل جمعیت خطرناک در دوران دموکراسی انبوه پرداختند. ” – آدام کورتیسدر این مستند، ضمن بیان تاریخچهای از دو مقولهٔ دموکراسی و روابط عمومی (Public Relations)، به بررسی تأثیر نظریات فروید بر رابطهٔ مردم، حکومت و شرکتهای بزرگ تجاری میپردازد.از شخصیتهای معرفی شده در این برنامه، علاوه بر زیگموند فروید، میتوان به ادوارد برنی، آنا فروید، ویلهلم ریچ، فیلیپ گولد و ماتیو فروید اشاره کرد.