قسمت اول (موسیقی دان حرفهای)
نقطه آغاز این برنامه نقطهی شروع صدابرداری است؛ نقطه ای که محل برخورد الهام و تولید موسیقی است. در همین نقطه است که شخصیت پیچیده و معمایی و کارکرد یک صدابردار واقعی اهمیت پیدا میکند. او فردی است که باید دیدگاههای هنرمند اثر را درک کند و آن را برای نسلهای آینده ثبت کند. در این برنامه با برخی از چهرههای تاثیرگذار تولیدکنندهی موسیقی در صنعت ضبط صدا اشنا میشویم. در اولین قسمت این برنامه با «جرج مارتین» و همکاریاش با بیتل ها و «فیل اسپکتور»- که سبک شخصی خودش را در موسیقی داشت- آشنا میشویم…
در روند صدابرداری، محصول نهایی که هنرمند موسیقی ضبط شده ارائه میکند، از تعادلی ظریف و بیاندازه متغیر میان انسان و ماشین به دست میآید.
هنرمندان و آهنگ های مشهور این قسمت:
تام پتی، دربارهی نوشتن آهنگ مشهورش، «Free Fallin» صحبت میکند.
سر جرج مارتین و کارهایش با بیتلها در «ابی رود».
مصاحبه با: رینگو استار، جرج مارتین، ریک روبین
آهنگها: «Please Please Me»، «Yesterday» و «Eleanor Rigby»
داستان «فیل اسپکتور» به عنوان اولین تولیدکنندهی «راک استار»
مصاحبه با: جیمی آیوین، راجر واترز، تینا ترنر (از آرشیو)
آهنگها: «Be My Baby»، «You’ve Lost that Loving Feeling» و
«River Deep, Mountain High»
کت استیونس و جونی میچل دربارهی چگونگی کنترل صداهای مورد علاقهشان در کار با تولیدکنندهها میگویند
آهنگها: «Father and Son»، «California» و «A Case of You»
داستان «دکتر دره» به عنوان بانفوذترین تولیدکنندهی موسیقی در شاخهی هیپ هاپ
مصاحبهها: «Questlove»، جیمی ایوین، روبرت فیتزگرالد دیگز، «Q Tip» و دکتر لوک
آهنگها: «Nuthin’ but a G Thang»، «Express Yourself» و «Let Me Ride»
شروع دوباره «جانی کش» با کمک «ریک روبین» در دههی ۹۰
مصاحبهها: ریک روبین، جانی کش (از آرشیو)، «روزان کش»، تام پتی
آهنگها : «Rusty Cage» و «I Don’t Hurt Anymore»
قسمت دوم (نقاشی با صدا)
در دومین قسمت این برنامه، اتفاقاتی را که نقطهی عطفی در تاریخ ضبط موسیقی به شمار میروند بررسی میکنیم: لحظهای که استودیوهای ضبط موسیقی، خود به شکل موثری به یک نوع ساز تبدیل شدند و توانستند صداهایی را تولید کنند که تا پیش از آن هرگز وجود نداشتند. نقطهی آغاز، استفاده از نوارهای مغناطیسی و فناوری چند قطعهای
(multi-tracking) است که نمود تکامل آن در استفاده از فناوری چهار یا هشت قطعهای است که توسط بیتلها و «بیچ بویز» استفاده شد و در ادامه فناوری شانزده و چهار قطعهای را که توسط پینک فلوید و «فلیتوود مک» خلق شد، بررسی میکنیم. در ادامه به دنیای دیجیتال میرسیم که مورد استفادهی هنرمندان امروز مانند «بک-هانسن»، «بون ایور»، «ریدیو هد» است.
قسمت سوم (سازی به نام انسان)
قسمت چهارم (موسیقی الکترونیک)
در چهارمین قسمت از این مجموعه به بررسی یکی از نیروهای تاثیرگذار و انقلابی در ضبط موسیقی میپردازیم: الکتریسیته؛
الکتریسیته روشهایی به وجود آورد برای کنترل و ضبط صداهایی که تا پیش از آن هرگز شنیده نشده بودند. در این قسمت به بررسی اتفاقهای زنجیرهای ناشی از اختراع گیتار برقی و همچنین سینتیسایزر در روند تحولات موسیقی و ضبط آن میپردازیم. از «دلتا بلوز» و «شیکاگو بلوز» گرفته تا گروه «رولینگ استونز» و «جیمی هندریکس». از «استیوی واندر» و «دهو» تا «EDM» (موسیقی رقص الکترونیک). در چهارمین قسمت این مجموعه با روندی آشنا میشویم که علم و مهندسی در تولید صدا نقش مهمی ایفا کردند.
هنرمندان برجسته و آهنگهای این قسمت:
گیتار برقی و داستان چگونگی تاثیرگذاری آن در تحولات موسیقی در دستان افرادی مانند: «مادی واترز»، «جیمی هندریکس» و «کیت ریچاردز» در «رولینگ استونز»
مصاحبه با: «جف بک»، «دان واس» و «دن آورباک» از «بلک کیز»
آهنگها:«Purple Haze» و «Can’t Get No Satisfaction»
«استیوی واندر» و داستان خلق پنج آلبوم در دههی هفتاد
مصاحبه با «باب مارگلف» (مهندس صدابرداری)، «Greg Phillinganes» و «Questlove»
آهنگ ها: «Living for the City»، «Superstition» و «You Are the Sunshine of My Life»
تولیدکنندههای موسیقی:
«Glyn Johns» و «Roger Daltrey» از «د هو» و هم چنین «پیت تاونزند» درباره استفادهی
«Baba O’Riley» از سینتی سایزر
«Giorgio Moroder»، تولیدکنندهی موسیقی دربارهی خلق اثر پرطرفدار دیسکویی «I Feel Love» از «دانا سامر» صحبت میکند.
«مارک مادرزبا» و «Devo»
«بلک کیز»
مصاحبهها: «دن آورباک» و «پاتریک کارنی» از «بلک کیز»
آهنگها: «Too Afraid to Love You» و «Lonely Boy»
قسمت پنجم (ریتم در موسیقی)
اگر فرض کنیم که آواز، قلب یک آهنگ باشد، «ریتم» را میتوان پیکر آن تصور کرد. ریتم، برای ایجاد حرکت در انسان یک عنصر اساسی است. در چهارمین قسمت از این مجموعه، تجربههای بیپایان موسیقیدانها در ریتم را بررسی میکنیم؛ عنصری که پایهی همهی موسیقیها از آن گرفته شده است. نقش این عامل تاثیرگذار موسیقی را در سازهای کوبهای و «بیت باکس» از «لیتل ریچارد» گرفته تا «جیمز براون»، موسیقی دیسکو و رقص الکترونیک بررسی میکنیم. در پنجمین قسمت این مجموعه به بررسی تعامل میان موسیقی رقص، ریتم و استودیوی ضبط موسیقی میپردازیم.
هنرمندها، آهنگها و مصاحبههای این قسمت:
«Single Ladies» از «بیانسه»
شرکت ضبط موسیقی «موتاون» و صداهای منحصربهفردش
مصاحبهها: «اسموکی رابینسون» و «لمانت دوزیر»
آهنگها: «The Tracks of My Tears»، «My Girl» و «Dancing in the Streets».
«جیمز براون» و استفاده او از عنصر ریتم
مصاحبهها: «نلسون جرج»، «Mickey Hart» و «Sheila E»
آهنگها: «Papa’s Got a Brand New Bag»، «Say It Loud» و «I’m Black and I’m Proud»
-کارلوس سانتانا و تاثیرات لاتین بر موسیقی راک
مصاحبهها: «کارلوس سانتانا» (از بایگانی)
آهنگها: «Jingo» و «Evil Ways»
دوران موسیقی دیسکو: «Chic»، «دانا سامر» و «بی جیز»
مصاحبهها با «Nile Rodgers»، «رابین گیب» و «بری گیب»
آهنگها: «Love to Love You Baby»، «Le Freak» و «Stayin’ Alive»
دوران «پست دیسکو»: «بلوندی»، «مدونا»، «بیلی آیدل» و صداهای دههی هشتاد میلادی
مصاحبهها: «دبی هری»، «جورجو مورودر» و «بیلی آیدل»
آهنگها: «Call Me»، «Rebel Yell»، «Mony Mony»، «Burning Up» و «Holiday»
موسیقی رقص الکترونیک
مصاحبهها: «Tiesto»، «Paul Kalkbrener»، «Moby»، «Q Tip» و «Mark Ronson»
آهنگها: «We Found Love» (ریحانا)
قسمت ششم (موسیقی و جهان)
در ششمین قسمت از این برنامه نگاهی میاندازیم به یک پدیدهی انقلابی در صنعت موسیقی تجاری که نه تنها از دنیای ضبط موسیقی الهام گرفت بلکه از تاریخ آن متولد شد: هنر «سمپل» کردن- یعنی ساختن نوعی معادل برای موسیقی واقعی. آغاز این اتفاق از پیشگامان سبک هیپ هاپ (افریکابامباتا و ریک روبین) بود و در این قسمت میبینیم که چگونه استفاده از تکههایی از موسیقیای که قبلا ضبط شده- برای استفاده در یک اثر تازه- ژانر جدیدی در موسیقی بهوجود آورد. این یک فرم موسیقیایی قدرتمند بود که از تکههای بریده شدهی موسیقیای که پیشتر ضبط شده بهوجود آمده بود اما توانست بهتنهایی جریان جدیدی بهوجود آورد. در بررسی گسترش صنعت استفاده از سمپلها درموسیقی تجاری و نمودهای گوناگون آن، در این قسمت چشماندازهای صوتی پیچیدهای را بررسی میکنیم که در این فضا و ارتباط خلق شدند…
مصاحبهها، آهنگها و هنرمندان این قسمت:
شروع موسیقی هیپ هاپ در «برانکس»
مصاحبهها: «افریکابامباتا»، «کیوتیپ»، «داریل مک دانیلز»، «نهِ نِه چِری»
آهنگ: «Planet Rock»
خلق اولین اثر پرطرفدار رپ: «Rappers Delight»
مصاحبهها: «نایل راجرز»، «Questlove» و «Chuck D»
آهنگها: «Rapper’s Delight» و «Good Times»
گروه «Run-DMC»، آهنگ «Walk this Way» و همکاری با «اروسمیت»
گروه «Public Enemy»
مصاحبهها: «روبرت فیتزگرالد دیگز»، «Hank Shocklee»، «چاک دی»، «کیو تیپ» و «ریک روبین»
آهنگها: «Fight the Power» و «Bring the Noise»
قسمت هفتم (صدا و تصویر)
در قسمت ماقبل آخر این مجموعه به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا موسیقی یک فرم هنری بصری هم هست؟
به ترتیب زمان، رویدادهای دورهای را بررسی میکنیم که در آن «ام.تی.وی» یک پیوند محکم و ماندگار میان موسیقیِ ضبطشده و موزیک ویدئو برقرار کرد یعنی تلفیق صدا با تصویر که در آن موسیقی به هماناندازه که پدیدهای شنیداری بود به یک صنعت قابل دیدن نیز تبدیل شد. در یک دوره «ام.تی.وی» با حضور چهرههایی مانند مایکل جکسون، مدونا، بیای آیدل و یوریتمیکس میدان وسیعی در برابر هنرمندان گشود و اجراکنندههای موسیقی را به چهرههای مشهور جهانی تبدیل کرد. در آن دوره همچنین انتظارات جدیدی از دنیای موسیقی سرگرمکننده و اجراکنندههای آن و همچنین صدابردارها بهوجود آمد. در این برنامه داستان این تحولات را از موزیک ویدئو تا اینترنت بررسی میکنیم و میبینیم که چطور موزیک ویدیو تا امروز نقش مهمی در موسیقی عامهپسند و سرگرم کننده بازی کرده است.
هنرمندان، آهنگها و مصاحبههای این قسمت:
هنرمندهایی که پیش از ظهور «ام.تی.وی» موزیک ویدئو تولید کردند: «دیوید بویی»، «بیتل ها»، «بلوندی» و «دوو»
مصاحبهها: «دبی هری»، «مارک ماددرزبا»، «تام فرستن»، «آنی لنکس»
آهنگها: «Ashes to Ashes» (بویی)، «Paperback Writer» (بیتل ها)، «Telephone» (بلوندی)
افرادی که در «ام.تی.وی» نقش مهمی بازی کردند:
مدونا، مایکل جکسون، یوریتمیکس
مصاحبهها: «جان لندیس»، «جف آیرف»، «ماری لامبرت»، «آنی لنکس»، «دیو استوارت»، «تام پتی» و «بیلی آیدل»
آهنگها: «Thriller»، «Like a Virgin»، «Like a Prayer»، «Sweet Dreams »، و «Don’t Come Around Here No More»
دوران به یاد ماندنی «نیروانا»
مصاحبهها: «دیو گرول»، «اریک کلاپتون» و «اسکات لیت»
آهنگها: «Layla»، «Where Did You Sleep Last Night»
قسمت هشتم (شنیدن موسیقی)
در آخرین قسمت از برنامهی «پیشگامان ضبط صدا» به جای بررسی چگونگی خلق موسیقی، این موضوع را بررسی میکنیم که ما چگونه موسیقی را میشنویم. همچنین طرحبندیهایی را بررسی میکنیم که نهایتا این تجربه را برای ما شکل میدهند. از صفحههای گرامافون تا نوار کاست، سی دی و «ام.پی.تری» هر نسلی رسانهی موسیقایی خودش را داشته؛ شیوهای که ما به موسیقی گوش میکنیم نهتنها تعیین میکند که چگونه و کجا به آن گوش کنیم بلکه همچنین روشهای انتخاب، جمعآوری و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران را نیز تعریف میکند. ما هر موقع که دوست داشته باشیم به آن چیزی که دوست داشته باشیم، گوش میکنیم و موسیقیای که ما گوش میکنیم زندگی روزمره و خاطرات ما را میسازند و به بخشی ضروری از وجود ما تبدیل میشوند.