فصل 1
قسمت 3 : استخراج نمک از اقیانوسهای باستانی نیازمند ماشینهای دریایی با قدرت و توانایی باورنکردنی است. این هیولاهای غولپیکر باید کار ساییدن و خرد کردنشان را در سختترین و داغترین شرایط روی زمین انجام دهند. و این همه نمک موجب خوردگی و زنگزدگی هم میشود. اما دنیا هرساله به سیصد میلیون تن نمک نیاز دارد. فقط یک سرانگشت از آن میآید به روی میز آشپزخانه. قسمت اعظمش بهعنوان مادهی اولیهی موادی که چیزهای موردنیاز ما را میسازند استفاده میشود. تولید مداوم نمک، تجارتی پانزده میلیارد دلاری در سطح جهان است. حالا نوبت به ساخت یک ابر ماشین دریایی میرسد تا در بدترین آبهای جهان، سریعتر، عمیقتر و طولانیتر حفاری کند.
قسمت 4 : هرکسی که به دریاها فرمان میراند، به جهان حکومت میکند. ناوگانهای امروزی بزرگترین هستند، و بهتر از همیشه تجهیز شدهاند. ناوشکنها، ناوهای هواپیمابر، جتها، هلیکوپترها و زیردریاییها. با بیشترین قدرت اسب بخار، بیشترین نیروی انسانی و بالاترین قدرت در دریا در تاریخ بشر. این صرفاً بازی کشتیهای جنگی نیست. قدرتمندترین ناوگان دریایی بینالمللی جهان است که باید برای هر چالشی آماده باشد. تروریسم، اژدرها، بلایای طبیعی و دزدی دریایی. در این قسمت به دنبال آنیم تا قدرت ناوگان بزرگترین نیروی دریایی جهان را بسنجیم. نهایت ابرماشینهای دریایی جهان.
قسمت 5 : سوار بر ماشینهایی هستیم که شریان اصلی امریکا، رودخانهی میسیسیپی نیرومند، را رام میکنند. رودخانهای که نبض تجارت و سفر است، غرنده، چرخنده، خروشنده، از کنارههایش سرریز میشود، ده ایالت و جان دهها میلیون نفر را دائماً بهخطر میاندازد.اینها ماشینهایی هستند که میسیسیپی را برای کسبوکار هموار نگه میدارند. لایروبهای قدرتمند … دهها بالابر و سد سلولی… و میلیونها بلوک سیمانی که رودخانه را وادار میکنند بهدلخواه ما جریان بیابد. روی میسیسیپی نیرومند سخت کار میکنیم، باوجود تمام مشکلات پیش رو، مصمم هستیم این کار را انجام بدهیم… با فهرستی از ابر ماشینهای دریایی خروشان و پرهیاهو…
قسمت 6 : این لنگرگاه تاریخی درحال تغییر مسیر، افراشتن، لایروبی کردن و حفاری راهش بهسمت آینده است. باید راه باز کنند برای کشتیهای کانتینری سربهفلک کشیده که به اندازهیِ چندین ساختمان بزرگ هستند. کناره را خراب میکنند تا کف لنگرگاه را تا چهار برابر عمق طبیعیاش پایین ببرند. مسائل وقتی پیچیدهتر میشود که لنگرگاه را در حالی باید حفاری کنند که همچنان باز است و به کارش ادامه میدهد. با اینهمه گلولای باید چه بکنند؟ هزینهی بالا، ماشینآلات بزرگ و مشکلات فراوان. به بستر سخت آبها میرسیم. خردش میکنیم و تکههایش را بیرون میریزیم، تا بفهمیم لنگرگاه چارلستون چهطور توسط ابر ماشینهای دریایی تغییر شکل مییابد.
قسمت 7 :ساخت یک ابر ماشین دریایی را تصور کنید که بتواند نیروی چرخش زمین را تبدیل کند به یک انرژی الکتریکی کاملاً پاک برای همه. گروهی از دانشمندان، مهندسان و متخصصین دریایی از سراسر جهان برای مبارزه با بلندترین جزر و مدهای دنیا، کارهای نهایی را روی تجربهی یک توربین کِشَندی انجام میدهند، توربینی که آنقدر بزرگ و مقاوم است که بتواند تمام قدرت اقیانوس را دراختیار بگیرد. اگر یک توربین انرژی کِشندی بتواند اینجا دوام بیاورد، میتواند در هرجای دیگری هم دوام بیاورد. اما زمان و جزر و مد منتظر کسی نمیشوند. آزمایشهای قبلی شکست خوردند. این یک سرمایهگذاری بزرگ و پرخطر است. جهان نظارهگر پیامدهای زیستمحیطی است، و حتی شرکت بیمه هم آمادهی کمک مالی است.
قسمت 8 : اگر چیزی خریدید، احتمالاً با کانتینر آمده است. در دههی ۱۹۵۰، اولین کشتی کانتینری با پنجاه و هشت کانتینر از نیویورک راه افتاد. امروزه، این یک ابر تجارت است. هر بیست و چهار ساعت پانصد هزار کانتینر ارسال و تحویل گرفته میشوند. کشتیهای جدید بزرگتر میشوند و پر میشوند از کانتینرها. کسبوکارهای بزرگ و مشکلات بزرگ سریعتر از آنکه انسانها بتوانند پابهپایشان بیایند رشد میکنند. درامتداد ابر بزرگراه کانتینرها در کنار اقیانوس به سرعت حرکت میکنیم. آنها را بار زده و تمام وسایلتان را با این ابر ماشینهای دریایی تحویل میدهیم.